fredag 22. mai 2015

Bok 23: den usynlige mannen fra Salem

«Den usynlige mannen fra Salem» er føste bok i Leo Junker-serien, en enestående Stockholm noir-serie som vant den Svenska Deckarakademins pris i 2013. Sommeren er over og en ung kvinne blir funnet død i et herberge for hjemløse i Stockholm. I etasjen over våkner den suspenderte politimannen Leo Junker av sirenene. Nesten tjue år tidligere, under sin oppvekst i Salem, møter Leo et søskenpar som for alltid vil følge ham. John og Leo blir venner, Leo og Julia blir noe mer. I skyggene skimtes noen som kommer til å forandre alt. Sommeren er over og i utkanten av Stockholm begynner søket etter en gjerningsmann. Hvert steg leder bare lenger inn i en labyrint, en labyrint skapt av noen som ikke kan fanges.

Eg forventa ut i frå det eg las på coveret til denne romanen at han skulle vere litt annleis.  Og slik sett innfridde han.  Om dette er stor litteratur, er ei anna sak.  Men eg kosa meg med romanen, og kjem nok til å lese fleire i serien om eg kjem over dei!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...