mandag 2. mai 2016

Bok 19: Der fire veier møtest


Finsk slektsroman med handling fra 1890-årene og frem til vår tid. I ei lita bygd i det nordlige Finland skiller den unge jordmoren Maria seg ut og blir gjenstand for folkesnakk. Hun er selvstendig, forsørger seg selv, og får datteren Lahja utenfor ekteskap. Også datteren Lahja får et barn utenfor ekteskap. Men hun ønsker ikke å leve livet alene, slik som moren, og gifter seg med Onni. Etter Andre verdenskrig vender Onni hjem som helt. Men han finner seg ikke til rette i ekteskapet og søker seg stadig vekk. Mange år senere bor Lahja alene i det store slektshuset sammen med yngstesønnen Johannes og hans familie - i et hus der alt forblir usagt. Til slutt blir det svigerdatteren Kaarina som finner svarene på familiens mange fortielser og løgner.

Eg trur det er første gongen eg nesten har svima av av ein roman.  Denne romanen startar med at den unge jordmora vert tilkalla ved ein vanskeleg fødsel og bruker metodar eg ikkje greidde å lese ferdig om.  (Drep heller nokon på dei mest bestialse måter.  Det toler eg ...)

I går fekk eg tak i det siste sporet.  det gav endå ein dimensjon til romanen.  I det heile likte eg slutten eller oppklaringa svært godt, sjølv om den er sterk.

Elles er dette ein fin roman om tøffe menneske som har det tøft.  Sterkt anbefalt!

1 kommentar:

  1. Denne boka skal eg avgjort lese om att, men kanskje eg spolar forbi den fødselen...?

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...