torsdag 23. mai 2019

Bok 22: Vanessa Svartmo




Jeg har nettopp hatt en åpenbaring: Jeg er nederst. På planeten. Når det kommer til lykke. Jeg gjentar: Jeg er kloden Tellus’ mest ulykkelige menneske. Banna bein.
Vanessa Svartmo bor med moren sin i Oslo. Hun har nettopp innsett at hun er helt nederst på planeten. Hva lykke angår. Moren hennes drikker og ligger på sofaen, faren er fraværende, og på vennefronten er det mildt sagt skralt. Grandios selverkjennelse, med andre ord. Men nå skal Vanessa Svartmo FAKTA FAEN bli ny!
Idet hun treffer rikmannsgutten Gabriel, går startskuddet for en ny epoke i Vanessas liv. Vi følger henne fra isolasjonen og inn i det fellesskapet som oppstår i gruppemøtene hos skolens batikk- og tova ull-kledde sosiallærer Brit Jørstad Moen, a.k.a. BJM.
Vanessa Svartmo handler om identitet og vennskap, om å stå utenfor, og om å finne et fellesskap der man aller minst venter det.


Denne ungdomsboka plukka eg med meg ein gong eg ikkje fann noko anna på biblioteket.  Tidlegare hadde eg lese utrag av romanen i klassa gjennom TXT-aksjonen.  Eg ser at boka vert kalla sår og morosam.  Det passar godt.  Sterk anbefalt til ungdom - og alle som har med ungdom å gjere.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...