onsdag 9. september 2020

Bok 47: Aldri, aldri, aldri

Hovedpersonen i Linn Strømsborgs roman Aldri, aldri, aldri har aldri ønsket seg barn. Hun har vært samboer med Philip i åtteår, og de har vært enige om at de ikke skal ha barn - helt til nå. For kanskje vil Philip allikevel bli pappa? Og mens hennesto beste venner venter sitt første barn, og moren hennes stadig maser om barnebarn, og hverdagen renner over av småbarnsforeldre og fødsler og andres tidsklemmer, så står hun støtt i livet sitt og valget sitt om å ikke ville ha barn. Aldri, aldri, aldrier en roman om hvorfor vi får barn, og hvorfor vi ikke får barn. Det er historien om å velge noe annet enn det som forventesav en, men samtidig bare ønske seg et vanlig liv. «Strømsborg skriver sjeldent friskt om et tidsaktuelt og nokså tabubelagt tema. Norge opplever en dramatisk økning i antallbarnløse, og Erna Solberg har tatt til orde for at vi må finne ut hvorfor norske kvinner føder så få barn. Linn Strømsborgskriver sabla godt om akkurat dét. » Trine Saugestad Hatlen, VG Eg las denne boka fordi eg såg andre familiemedlemer hadde lese henne. Uansett korleis hovudpersonen grunngir valet sitt, kjenner eg at valet hennar irriterer meg. Eg kjøper ikkje argumenta. Og det er vel akkurat slike haldningar som eg har, forfattaren vil til livs ... Romanen har ein driv og ein nerve i seg som gjer den interessant. Og mange dilemma vert tatt fram.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...