fredag 18. september 2015

Bok 42: Det som ikke dreper oss

Lisbeth Salander er tilbake! Millenniumserien fortsetter. Tidsskriftet Millennium har fått nye eiere. Onde tunger påstår at tiden har gått fra Mikael Blomkvist, og han lurer på om han burde finne seg noe annet å gjøre. Lisbeth Salander er rastløs. Hun deltar i et hackerangrep, tilsynelatende uten noen spesiell grunn. Hun tar risikoer hun vanligvis er nøye med å unngå. Det ligner ikke henne. En sen nattetime får Mikael Blomkvist en telefon. Det er professor Frans Balder, en ledende autoritet innen AI-forskning. Balder påstår at han sitter på revolusjonerende opplysninger om amerikansk industrispionasje, som kan ryste verden. Han har dessuten hatt kontakt med en ung, kvinnelig superhacker, som har en viss likhet med en person Mikael Blomkvist kjenner godt. Mikael Blomkvist begynner å håpe at det skupet som han og Millennium sårt trenger, er innen rekkevidde. Lisbeth Salander har, som vanlig, sin egen agenda. David Lagercrantz' Millennium 4 er et selvstendig litterært verk inspirert av karakterer og hendelser fra Stieg Larssons univers.

David Lagerkrantz har teke på seg den vanskelege oppgåva å dikte vidare på millenniumserien.  Eg har ikkje lese meldingar av romanen før no.  Terningkastet kunne eg ha tippa før eg las han.  Sjølv las eg romanen på nokre få dagar.  Eg gjekk ut og styrte i hagen og plukka bær for å få fred med lydboka.  Han har i alle fall greidd å skrive ein svært spennande krim! Han skildrar spennande karakterar og problemstillingar.  No er det nokre år sidan eg las Millenniumtrilogien, så eg kan ikkje måle denne romanen opp mot serien på ein rettferdig måte.  Men for all del: Les sjølve!

1 kommentar:

  1. Eg begynte på boka, men den fenga ikkje. No skal det seiast at eg ikkje var så begeistra for Millenniumtrilogien heller.

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...