torsdag 12. juli 2018

Bok 28: To komma åtte sekunder


«To komma åtte sekunder» er en ny Svend Foyn-roman, hvor vi kommer tett på virkelighetens skyggesider.

Tønsbergadvokaten Svend Foyn blir overraskende oppsøkt av en kvinne han en gang hadde et forhold til. Amanda Riley er en målbevisst gravejournalist som kompromissløst jager sannheten om virkelighetens mørke sider. Hun vil at Foyn skal følge henne til København, hun skal treffe en kilde der, men føler seg utrygg. Og det med rette. Kilden dukker ikke opp, i stedet ender Amanda Riley død på bakken fjorten etasjer nedenfor hotellrommet der møtet skulle ha funnet sted.

Politiet avskriver hendelsen som selvmord, men Svend Foyn tror ikke på den forklaringen. Da han begynner å nøste i sakene Amanda arbeidet med, blir han trukket inn i et nettverk av svarte penger, prostitusjon, menneskehandel og drap. Og han føres på sporet av en hendelse i København for mer enn tjue år siden, et mystisk dødsfall det aldri er blitt gitt noen tilfredsstillende forklaring på.

«To komma åtte sekunder» er den sekstende frittstående romanen i serien med tønsbergadvokaten Svend Foyn i hovedrollen.


Når eg ser ein kriminalroman av Jan Mehlum med Svend Foyn som etterforskar, er eg snar med å ta han med heim.  Eg begynte på ein meir krevjande roman, men treiv til denne som eg lytta til på turar og når eg gjer arbeid i og utanfor huset.  Romanen innfrir.  Den er lettlesen og spennande.  Som i så mange andre krimromanar vert eit samfunnsproblem sett fokus på.  Her er det utnytting av unge kvinner på flukt. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...