lørdag 3. mai 2014

Bok 24: Drømmenes land

Frå forlaget: 
Første bok i den prisvinnende Minnesota-trilogien. Med stor eventyrlyst spinner Vidar Sundstøl en vev av fortellinger om området rundt Lake Superior - om kanopadlende franske pelshandlere, om ojibway-indianere, om medisinmannen Swamper Caribous spøkelse, og, ikke minst, vår tids etterkommere av de skandinaviske pionerene. Den norskættede politimannen Lance Hansen finner en ung norsk turist brutalt slått i hjel ved bredden av Lake Superior i USA. Eirik Nyland fra KRIPOS blir sendt fra Norge for å bistå i saken. Kort tid etter kommer Lance på sporet av det han mener må være et mord begått på nøyaktig samme sted, men over hundre år tidligere, og som involverer hans egen slekt fra Halsnøy på Vestlandet. Etter hvert viser det seg at familien hans også er involvert i mordet på den norske turisten, og Lance er til slutt overbevist om at han vet hvem morderen er. Men han kan ikke si noe. For sier han det han vet, vil hele hans verden rase sammen. Og mordetterforskningen nærmer seg ubønnhørlig sitt klimaks.

Krimromanen er tradisjonell på den måten at her er ei historie i notid og ei i fortid.  Men kven etterforskar?  Den lokale politimannen som er skogvaktar eller Kriposmannen frå Noreg.  Den siste reiser heim når han meiner saka er løyst.

Historia i fortid om dei første norske innvandrarane og indianarane dei møter, er interessant, lærerik og ikkje minst spennande.  I historia i notid er der mange usikre moment.  

Romanen er den første i ein trilogi.  Eg trudde eg hadde lese han før, men venta kanskje til eg hadde alle tre?

Dette er noko av det betre eg har kome over av krim i det siste.  Eg trur faktisk eg held seksaren open, for eg må lese alle tre før eg kan dra den siste konklusjonen.  Så spennande er romanane at eg prøver å få gjort unna husarbeid i fred og ro for å få høyre meir ...

2 kommentarer:

  1. Eg las alle tre bøkene med lange intervall mellom. Den interessa som blei vekt i bok 1 vart sterkt dalande.

    SvarSlett
  2. Dei burde vore gitt ut samtidig, for det er ei sak, ikkje tre.

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...