mandag 10. august 2015

Bok 36: Piken på toget


Rachel tar det samme toget hver dag. Fra toget ser hun det samme paret spise frokost på verandaen sin. Hun kaller dem Jason og Jess, og de virker så glade. En dag ser hun en annen person i hagen. Kort tid etter er Jess på nyhetene. Hun har forsvunnet. Rachel trekkes mot etterforskningen og prøver å bidra. I stedet blir hun selv mistenkt. Kastet ut i en verden full av svik, hemmeligheter og bedrageri, må hun konfrontere fortiden sin. Tre kvinner, tre menn, knyttet sammen gjennom ekteskap eller utroskap. Hver av dem kan klandres for noe. Men bare en av dem er en morder i denne psykologiske thrilleren om sårbarhet og besettelse. Piken på toget er en illevarslende og sammenfiltret historie om jakten etter sannheten.

Denne romanen har tre forteljarstemmer, noko som er litt spesielt, men det gjer romanen interessant.  Spesielt den lett forfylla Rachel har ein noko samansett natur. Ho gjer ting som ein absolutt ikkje BØR gjere, men som sikkert kan vere freistande.

Mo slutten, ca 3/4 ut i boka, veit vi kven mordaren er. Eg veit ikkje om det er eit forsøk på å skrive ein thriller som gjer at boka held fram lenge etter at spenningskurva har flata heilt ut?

I ein bokhandel på Gardermoen såg eg at dei reklamerte på omslaget av romanen med at dei som likte "Flink pike", ville like denne.  Det er kanskje derfor tittelen ikkje er "Jenta på toget"? For ho som sit på toget er ei vaksen kvinne ... den engelske tittelen er "The girl on the Train".

3 kommentarer:

  1. Eg tenkte faktisk på "Flink pike" då eg las denne boka. Men denne er langt frå så bra.Særleg er slutten noko langdryg.

    SvarSlett
  2. Eg brukte så lang tid på boka og las så mykje om att at eg torde nesten ikkje meine noko om den.

    SvarSlett
  3. Eg las den på kort tid. Langdryg slutt ja!

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...