mandag 31. august 2015

Bok 40: Skyggegutten

«Skyggegutten» er en reise inn i menneskets dypeste mørke, der fedrenes synder får konsekvenser for kommende generasjoner. Stockholm sommeren 1970. Jan Klingberg er på vei hjem fra en barnebursdag med sine to små sønner. Kristoffer, som er syv år, forsvinner på T-banestasjonen. Det siste faren ser av sin sønn, er en kvinne som tar ham i hånden og går derifra. Over førti år senere forsvinner Kristoffers bror Joel sporløst. Forsvinningen er et mysterium. Joels kone henvender seg til Danny Katz for hjelp. Hun har aldri møtt ham før, men hennes mann hadde snakket varmt om ham siden de ble venner i militæret. Katz finner forespørselen merkelig, men går motvillig med på å hjelpe. Han skjønner raskt at det finnes mange hemmeligheter i den mektige Klingberg-familien. «Skyggegutten» er Carl-Johan Vallgrens første bok i en serie med noir-krim med Danny Katz i hovedrollen.

Denne romanen har fått terningkast 5 i VG.  Les gjerne meldinga her.

Sjølv får eg ikkje heilt taket på denne romanen.  Hendingane er etter mitt syn vel utstuderte.  Eg synest heller ikkje han greier å halde spenninga opp i kritiske situasjonar der ein burde ha hjartet i halsen.  Dei to som løyser saka saman, er interessante personar som ein gjerne vil høyre meir om.  Så eg ser ikkje vekk i frå at eg kan kome til å lese fleire i serien ...









Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...