onsdag 26. februar 2020

Bok 8: Den andre kvinnen



En lidenskapelig kjærlighetshistorie mellom en gift mann og en elskerinne, men også en roman som er sentral i den skandinaviske litterære diskusjonen om kjønn og klasse. «Jeg lærer meg elskerinnens alle regler så fort at jeg tenker at jeg har et spesielt talent for det.» Hun jobber på kantinen på Norrköpings sykehus, står lengst ned i hierarkiet, etter legene, sykepleierne og hjelpepleierne. Hun vet at hun ikke hører hjemme der, at hun er akslet for noe større. Hun skal bli forfatter, flytte et annet sted og leve et helt annet liv. En dag kommer hun i snakk med overlege Carl Malmberg og han tilbyr å kjøre henne hjem. Det blir starten på en lidenskapelig kjærlighetshistorie mellom en gift mann og en elskerinne som drømmer seg bort. Den andre kvinnen ble blant annet nominert til Sveriges Radios romanpris og Nordisk råds litteraturpris.


Både tittelen og det som står skrive om boka, kan høyrest ut som ein stor klisjé. Eg vart derfor positivt overraska over boka.  Set er ikkje utan grunn ho har vorte nominert til Nordisk Råds litteraturpris.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...